Perjantai 26. kesäkuuta 2026
23. vuosikerta
Valikko
Lehti 92996689
");

Polttolinjalla

Vieraana Tohtori Mähönen

Tohtori Elmer Cashenberg on ehdottomasti sitä mieltä, että rauhoittuminen on mennyt yhteiskunnassa liian pitkälle. Lehtemme kysyi tohtorin lyhyessä syvähaastattelussa, mitä pahaa siinä on.

EM: Minusta tuntuu, että maailmamme on muuttumassa kylmemmäksi. Nuorisokin vain rauhoittuu ja rauhoittuu; ja nyt on kuulemma kehitetty niin sanottu naurukiroilu, josta joku helvatan hullu on kuulemma kehittämässä jopa olympialajia! Missä ovat sellaiset arvot kuin kauneusperhe.

Minä urheilin paljon ja söin muusia. Paljon muusia.
Elmer Cashenberg

Mutta eikö jokaisella sitten ole oikeus rauhoittua?

EM: Ei minun silmieni edessä ainakaan. Minun nuoruudessani rauhoittuminen oli tuntematon asia tai sitten sitä tehtiin niin sanotusti kiertoradalla, luvan kanssa.

Eikö rauhoittuminen edes tullut nuoren tohtorin mieleen takavuosina? Ei edes vähän?

EM: No olihan siinä toki runsaasti salaista vetovoimaa, täytyy myöntää. Mutta minä urheilin paljon ja söin muusia. Paljon muusia. Juuri tätä nuorisolta nykyisin puuttuu: itsekuria! Ja tietysti muusia.

Mutta lyhyesti sanottuna rauhoittuminen on siis pelkästään pahasta?

EM: No ehkä se ammattimaisesti suoritettuna puoltaa paikkaansa. Mutta en liiallisesti ole kohtuuton, kun sanon, että kyllä rauhoittuminen pääsääntöisesti on syntiä.

Mutta mitäpä muuta kuuluu elämään silloin, kun ammattina on tohtori?

EM: No eläkkeellähän tässä pian ollaan. Taitaa olla aika laittaa kauneus elämässä etusijalle ja unohtaa tämä helvatan tohtorihomma hattuhyllylle tykkänään.

No sen te olette totisesti ansainneet. Ehkä teillä on kuitenkin vielä aikaa sanoa GT:n lukijoille jotakin?

EM: Niin kauan, kun kuka tahansa kadunmies voi rauhoittua vapaasti, kukaan meistä muista ei nauti elämästään!

Näinhän se on. Kiitos, tohtori Elmer Cashenberg!

GT | Olof Harjainharjain

Lukijoilta

Sinä inhottava ketale

joka veit kullatun rollaattorini lähikaupan edestä eilen! Eikö sinulla ole muita tulonlähteitä, vai mistä on kohdallasi kyse, kun ei se viereinen kulkupeli kelvannut? Mistä minä, juoppo matkamies maan, hankin rahat uuteen masiinaan? Miten pääsen lähikaupan eteen myymään pulliani? Häpeä! Jos sinulla on yhtään viitseliäisyyttä, niin palautat sen, minkä otit, mielellään vielä anteeksipyynnön kera!

Missä säädyllisyys, missä ei

Kohonneet ovat nykyiset hinnat

Kohonneet ovat hinnat nykypäivänä: Kävin eilen supermarketissa tarkoituksenani ostaa säkillinen pottuja. Kun tuli maksun aika, tämä ukko suuttui: 6,50 uutta rahaa! Muistan hyvin ajan, kun vastaava ostos maksoi noin kymmeneksen tuosta! Päättäjät ovat tainneet unohtaa vanhan viisauden, jonka mukaan vanha perintö suussa on parempi kuin kolme pikkulassa. Miettikääpä sitä!

Reservin kersantti Tykkimäeltä

Oikaisu

Eilisessä Generaattorilehti Tämmösen kansitarinassa kerrottiin tutkimuksen julkaisseen dosentin nimeksi Hans-Mihail Nauruvesi. Todellisuudessa hän on Hans-Mihail Nauruvesi. Pahoittelemme virhettä.

Toimitus

Tässä numerossa

Taas räjähdys Karabanonissa

Toimittajamme lohduton kuvaus huliganistien ja patriotistien välisen sodan runtelemasta maasta.

Maailmalta »

Toimittaja esittelyssä

Aberdnienjyk Baklava

Olen Abe ja tykkään pitkistä kävelyistä merirosvolaivan lankulla. Voit lukea juttuni Kotimaa-sivulta.

Kotimaa »

Värssy aamukahvin lomaan

Juuri tämä päivä on usein se kaipaamamme kaiken uuden majakka, tosin sitä ei paljon murehdi. Anna virran viedä ja näet, miten juuri tämä päivä lähtee lentoon.