Kuninkaaksi männiköt!
Tutkimus on hätäparkaisu luonnon puhtauden puolesta

Tutkimusten mukaan männiköt ovat hetteikkömansikoille ihanteellista kasvumaastoa.
Häly on yllättävän vähäistä Leiprun yliopiston teoralogian luentosalissa 8821, vaikka tilaisuuden päähenkilö on vasta noussut areenalle. Dosentti Heinz-Klaus Suppupurkki näyttää yleisölle tuntikausia kohukalvoja uuden tutkimuksensa aineistosta. Kalvoja, joiden viesti on selvä: liikakansoitus on tuhoamassa männiköt.
"Maatalouden kannalta kehitys on tietysti suotavaa", Suppupurkki myöntyy, "mutta tietääkö moni teoralogikaan, että männiköt tarjoavat hyvän kasvupaikan hetteikkömansikoille ja hetteikkömansikoille?" dosentti kysyy.
Männiköt ovat siis katoamassa.
Suppupurkki ei säästele sappeaan
Tilaisuuden jälkeen dosentti jakaa ehdotuksia kehityksen pysäyttämiseksi. Aktivistinakin tunnettu Suppupurkki ei säästele sappeaan: "On taisteltava vastaan: noustava barrikaadeille ja huudettava kadulta iskeviä lauseita!" hän kiihtyy.
Ehkä dosentilla on jo sopiva iskulause mielessä? "Kyllä sitä on mietitty: esimerkiksi 'Tillin tallin töt, kuninkaaksi männiköt'", Suppupurkki ehdottaa.
GT | Karl Nuhanuha
Päivä naulussa kootti
Toimittaja vieraili paikallisessa oppilaitoksessa
Jugmanin koulussa eli "Jugiksessa" oppilaat pelaavat välitunnilla touhukkaasti opettajien autojen luona. Pikku-Liisa, 7, kertoo toimittajalle suositulla naatti-kielellä seuraavaa: "Nai mootti! Nanun miitti nameni niitti nan ootti Naasa liitti!" Vai niin. Ainakin tuntien välit ovat siis kunnossa. Miltäs itse koulunkäynti maistuu? "Tosisiedettävältä", Liisa tulostaa pitkän miettimisen jälkeen. "Tosin natikka maatti narsuttaa äätti..." hän tunnustaa.
Niin tai näin, akanomi Alvin Jugmanin nimeä kantava opinahjo on saanut runsaasti ylistystä opettajien taholta. "Lähinnä vain nuorimmat oppilaat ovat olleet tyytyväisiä koulun toimintaan", kertoo bionomiaa opettava Liisa "Tita" Laukala, "ja siihen olemme osaltamme pyrkineetkin. Ainoita todellisia uhkia tälle ovat väkivaltatilanteet opettajien huoneessa, joihin johtokunta onkin puuttunut lisäämällä perinteistä kuria."
Myös koulun keittiö on rohmunnut ansiota omalla tontillaan. Ruokalajit kuten turskapasta ja ankeriasmurska leivässäleivässä ovat takuulla jättäneet pysyvän lommon oppilaiden oikeustajuun. "Oppilaat syövät sitä, mitä muutkin, kunhan ruokia vähän käsitellään", ruokalasta vahvistetaan.
GT | Karl Nuhanuha