Maanantai 29. kesäkuuta 2026
23. vuosikerta
Valikko
Lehti 81449056
");

Polttolinjalla

Vieraana Paroni von Afäär

Paroni Alfred Mähönen on ehdottomasti sitä mieltä, että syöminen on mennyt yhteiskunnassa liian pitkälle. Lehtemme kysyi paronin lyhyessä syvähaastattelussa, mitä pahaa siinä on.

Av: Minusta tuntuu, että maailmamme on muuttumassa kylmemmäksi. Nuorisokin vain syö ja syö; ja nyt on kuulemma kehitetty niin sanottu hajusikailu, josta joku samperin mäntti on kuulemma kehittämässä jopa olympialajia! Missä ovat sellaiset arvot kuin käytöstavatkauneus.

Minä kävin punttisalilla paljon ja söin ruisleipää. Paljon ruisleipää.
Alfred Mähönen

Mutta eikö jokaisella sitten ole oikeus syödä?

Av: Ei minun silmieni edessä ainakaan. Minun nuoruudessani syöminen oli tuntematon asia tai sitten sitä tehtiin niin sanotusti kaapissa, luvan kanssa.

Eikö syöminen edes tullut nuoren paronin mieleen takavuosina? Ei edes vähän?

Av: No olihan siinä toki hurjasti salaista himon kohdetta, täytyy myöntää. Mutta minä kävin punttisalilla paljon ja söin ruisleipää. Paljon ruisleipää. Juuri tätä nuorisolta nykyisin puuttuu: itsekuria! Ja tietysti ruisleipää.

Mutta lyhyesti sanottuna syöminen on siis pelkästään pahasta?

Av: No ehkä se oikeassa paikassa puoltaa paikkaansa. Mutta en liiallisesti suurentele asiaa, kun sanon, että kyllä syöminen pääsääntöisesti on täysin sopimatonta.

Mutta mitäpä muuta kuuluu elämään silloin, kun ammattina on paroni?

Av: No eläkkeellähän tässä pian ollaan. Taitaa olla aika laittaa käytöstavat elämässä etusijalle ja unohtaa tämä samperin paronihomma hattuhyllylle tykkänään.

No sen te olette totisesti ansainneet. Ehkä teillä on kuitenkin vielä aikaa sanoa GT:n lukijoille jotakin?

Av: Niin kauan, kun kuka tahansa kadunmies voi syödä vapaasti, kukaan meistä ei voi olla ylpeä itsestään!

Näinhän se on. Kiitos, paroni Alfred Mähönen!

GT | Boris Jotosjotos

Lukijoilta

Sinä omatunnoton varas

joka veit ainoan pyöräni Tupsukadun sex-shopin edestä toissapäivänä kymppiuutisten aikana! Eikö sinulla ole omaa kulkuvälinettä, vai mistä on kohdallasi kyse, kun minulta riistit liikkumiskyvyn? Mistä minä, masentunut veteraani, hankin rahat uuteen masiinaan? Miten pääsen Tupsukadun sex-shopin eteen myymään halpoja laatukelloja? Häpeä! Jos sinulla on yhtään vastuuntuntoa, niin palautat sen, minkä otit, mielellään vielä toimivana!

Missä kunniallisuus, täällä se ei ole

Mistä peräisin nykyiset hinnat

Mistä peräisin hinnat nykypäivänä: Kävin eilen torilla tarkoituksenani ostaa pussillinen lanttuja. Kun tuli maksun aika, tuli nitroille tarvetta: 8,50 uutta rahaa! Muistan hyvin ajan, kun vastaava ostos maksoi kolme puupenniä! Päättäjät ovat tainneet unohtaa vanhan viisauden, jonka mukaan vanha kolikko pieluksen alla on parempi kuin eukko arkun päällä. Miettikääpä sitä!

Kaiken tietävä Raspikylältä

Oikaisu

Tässä taannoin Generaattorilehti Tämmösen kansitarinassa kerrottiin tutkimuksen julkaisseen dosentin nimeksi Uve-Erik Hajuvesi. Todellisuudessa hän on Uve-Erik Hajunauru. Pahoittelemme virhettä.

Toimitus

Tässä numerossa

Taas räjähdys Turfissa

Toimittajamme lohduton kuvaus aktivistien ja demokrinistien välisen sodan runtelemasta maasta.

Maailmalta »

Toimittaja esittelyssä

Aberdnienjyk Baklava

Olen Abe ja tykkään pitkistä kävelyistä merirosvolaivan lankulla. Voit lukea juttuni Kotimaa-sivulta.

Kotimaa »

Mietittävää elämästä

Elämä on ajoittain se kaipaamamme rakkauden harmooni, ja kaiken lisäksi sitä ei koskaan ajattelisi. Keskity ja näet, miten juuri tämä päivä kirkastuu.