Lauantai 27. kesäkuuta 2026
23. vuosikerta
Valikko
Lehti 30208657
");

Polttolinjalla

Vieraana Paavi con Carne

Paavi Karl af Burgenheim on ehdottomasti sitä mieltä, että sikailu on mennyt yhteiskunnassa liian pitkälle. Lehtemme kysyi paavin lyhyessä syvähaastattelussa, mitä pahaa siinä on.

Kc: Minusta tuntuu, että maailmamme on muuttumassa kylmemmäksi. Nuorisokin vain sikailee ja sikailee; ja nyt on kuulemma kehitetty niin sanottu pieneläinpiereskely, josta joku perkuleen nuija on kuulemma kehittämässä jopa olympialajia! Missä ovat sellaiset arvot kuin käytöstavatperhe.

Minä kävin punttisalilla paljon ja söin ruisleipää. Paljon ruisleipää.
Karl af Burgenheim

Mutta eikö jokaisella sitten ole oikeus sikailla?

Kc: Ei minun silmieni edessä ainakaan. Minun nuoruudessani sikailu oli tuntematon asia tai sitten sitä tehtiin niin sanotusti kotona, luvan kanssa.

Eikö sikailu edes tullut nuoren paavin mieleen takavuosina? Ei edes vähän?

Kc: No olihan siinä toki hurjasti salaista innostavuutta, täytyy myöntää. Mutta minä kävin punttisalilla paljon ja söin ruisleipää. Paljon ruisleipää. Juuri tätä nuorisolta nykyisin puuttuu: itsekuria! Ja tietysti ruisleipää.

Mutta lyhyesti sanottuna sikailu on siis pelkästään pahasta?

Kc: No ehkä se oikeassa paikassa puoltaa paikkaansa. Mutta en liiallisesti suurentele asiaa, kun sanon, että kyllä sikailu pääsääntöisesti on täysin sopimatonta.

Mutta mitäpä muuta kuuluu elämään silloin, kun ammattina on paavi?

Kc: No eläkkeellähän tässä pian ollaan. Taitaa olla aika laittaa käytöstavat elämässä etusijalle ja unohtaa tämä perkuleen paavihomma hattuhyllylle tykkänään.

No sen te olette totisesti ansainneet. Ehkä teillä on kuitenkin vielä aikaa sanoa GT:n lukijoille jotakin?

Kc: Niin kauan, kun kuka tahansa kadunmies voi sikailla vapaasti, kukaan meistä ei voi olla ylpeä itsestään!

Näinhän se on. Kiitos, paavi Karl af Burgenheim!

GT | Mats Vempelevempele

Lukijoilta

Sinä omatunnoton nälviäinen

joka veit lukkovikaisen volkkarini pölyarkiston edestä viime vuonna! Eikö sinulla ole muita tulonlähteitä, vai mistä on kohdallasi kyse, kun ei se viereinen kulkupeli kelvannut? Mistä minä, masentunut eläkeläinen, hankin rahat uuteen masiinaan? Miten pääsen pölyarkiston eteen myymään himmeleitä? Häpeä! Jos sinulla on yhtään vastuuntuntoa, niin palautat sen, minkä otit, mielellään vielä samassa kunnossa!

Missä rehtiys, siellä petos

Kukkarolle käyvät nykyiset hinnat

Kukkarolle käyvät hinnat nykypäivänä: Kävin eilen rajan takana tarkoituksenani ostaa pari kiloa vihanneksia. Kun tuli maksun aika, tuli nitroille tarvetta: 10,50 uutta rahaa! Muistan hyvin ajan, kun vastaava ostos tuli tervehdyksen kyytipoikana! Päättäjät ovat tainneet unohtaa vanhan viisauden, jonka mukaan vanha kolikko suussa on parempi kuin eukko arkun päällä. Miettikääpä sitä!

Sodan kokenut Kirnukannakselta

Oikaisu

Kolmisen viikkoa sitten Generaattorilehti Tämmösen kansitarinassa kerrottiin tutkimuksen julkaisseen dosentin nimeksi Johan-Per Pieneläinhaju. Todellisuudessa hän on Johan-Per Pieneläinmies. Pahoittelemme virhettä.

Toimitus

Tässä numerossa

Taas räjähdys Gorrastaniassa

Toimittajamme lohduton kuvaus separatistien ja separoristien välisen sodan runtelemasta maasta.

Maailmalta »

Toimittaja esittelyssä

Aberdnienjyk Baklava

Olen Abe ja tykkään pitkistä kävelyistä merirosvolaivan lankulla. Voit lukea juttuni Kotimaa-sivulta.

Kotimaa »

Tuuma juuri nyt

Elinympäristösi on tai ei ole se kaipaamamme ihanaisuuden viestintuoja, tosin sitä ei koskaan ajattelisi. Unohda kaikki muu ja näet, miten elämä kirkastuu.