Ykköseksi aarniometsät!
Tutkimus on hätäkiljahdus luonnonkasvien puolesta

Tutkimusten mukaan aarniometsät ovat aromustikoille ihanteellista kasvumaastoa.
Häly on vaikuttava Stansingin yliopiston tunologian luentosalissa 5774, vaikka tilaisuuden ennakkomainonta oli vähäistä. Dosentti Mihail-Johan Purkki-iltama näyttää yleisölle useita sarjoja kohudiagrammeja uuden tutkimuksensa aineistosta. Diagrammeja, joiden viesti on selvä: kaupungistuminen on tuhoamassa aarniometsät.
"Tuontitalouden kannalta kehitys on tietysti suotavaa", Purkki-iltama myöntyy, "mutta tietääkö moni tunologikaan, että aarniometsät tarjoavat hyvän kasvupaikan aromustikoille ja aromustikoille?" dosentti kysyy.
Aarniometsät ovat siis katoamassa.
Purkki-iltama ei säästele tunteissaan
Tilaisuuden jälkeen dosentti jakaa ehdotuksia kehityksen pysäyttämiseksi. Aktivistinakin tunnettu Purkki-iltama ei säästele tunteissaan: "On taisteltava vastaan: poltettava kutsuntalaput ja huudettava kadulta iskeviä lauseita!" hän ärjähtää.
Ehkä dosentilla on jo sopiva iskulause mielessä? "Kyllä sitä on mietitty: esimerkiksi 'Viipula vaapula vät, ykköseksi aarniometsät'", Purkki-iltama ehdottaa.
GT | Kauno Mielimieli
Päivä paulussa kootteli
Toimittaja vieraili paikallisessa oppilaitoksessa
Hamserin koulussa eli "Hamsiksessa" oppilaat juttelevat välitunnilla energisinä köysitelineiden luona. Pikku-Sita, 10, kertoo toimittajalle suositulla paatteli-kielellä sylki lentäen: "Pai mootteli! Panun miitteli pameni niitteli pan ootteli Pata siitteli!" Sillä tavalla... Ainakin tuntien välit ovat siis kunnossa. Miltäs itse koulunkäynti maistuu? "Vähänkäytävältä", Sita töräyttää, katse seiniä kiertäen. "Tosin paakka liitteli pasittaa raatteli..." hän tunnustaa.
Niin tai näin, pedani Elvar Hamserin nimeä kantava opinahjo on saanut runsaasti selkääntaputtelua kaupungin johdon taholta. "Ainakin vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä koulun toimintaan", kertoo pedatiikkaa opettava Sita "Maja" Jusnilahti, "ja siihen olemme osaltamme pyrkineetkin. Ainoita todellisia uhkia tälle ovat kuhertelevat oppilaat ruokalassa, joihin johtokunta onkin puuttunut lisäämällä fyysistä järjestystä."
Myös koulun keittiö on kerännyt suosiota omalla tontillaan. Ruokalajit kuten ahvenlaatikko ja nieriäperkuu pullien kerapullien kera ovat takuulla jättäneet pysyvän loven oppilaiden tajuntaan. "Oppilaat syövät sitä, mitä muutkin eläimet, kunhan juomia vähän vahvistetaan", ruokalasta vahvistetaan.
GT | Kauno Mielimieli