Keskiviikko 24. kesäkuuta 2026
23. vuosikerta
Valikko
Lehti 24062026
");

Polttolinjalla

Vieraana Paroni von Afäär

Paroni Alfred Mähönen on ehdottomasti sitä mieltä, että kiroilu on mennyt yhteiskunnassa liian pitkälle. Lehtemme kysyi paronin lyhyessä syvähaastattelussa, mitä pahaa siinä on.

Av: Minusta tuntuu, että maailmamme on muuttumassa kylmemmäksi. Nuorisokin vain kiroilee ja kiroilee; ja nyt on kuulemma kehitetty niin sanottu pikanukkuminen, josta joku samperin kahjo on kuulemma kehittämässä jopa olympialajia! Missä ovat sellaiset arvot kuin käytöstavatnautiskelu.

Minä opiskelin paljon ja söin pottuja. Paljon pottuja.
Alfred Mähönen

Mutta eikö jokaisella sitten ole oikeus kiroilla?

Av: Ei minun silmieni edessä ainakaan. Minun nuoruudessani kiroilu oli tuntematon asia tai sitten sitä tehtiin niin sanotusti kaapissa, luvan kanssa.

Eikö kiroilu edes tullut nuoren paronin mieleen takavuosina? Ei edes vähän?

Av: No olihan siinä toki hitusen salaista himon kohdetta, täytyy myöntää. Mutta minä opiskelin paljon ja söin pottuja. Paljon pottuja. Juuri tätä nuorisolta nykyisin puuttuu: itsekuria! Ja tietysti pottuja.

Mutta lyhyesti sanottuna kiroilu on siis pelkästään pahasta?

Av: No ehkä se oikeassa paikassa puoltaa paikkaansa. Mutta en liiallisesti suurentele asiaa, kun sanon, että kyllä kiroilu pääsääntöisesti on tuhoavaa.

Mutta mitäpä muuta kuuluu elämään silloin, kun ammattina on paroni?

Av: No eläkkeellähän tässä pian ollaan. Taitaa olla aika laittaa käytöstavat elämässä etusijalle ja unohtaa tämä samperin paronihomma hattuhyllylle tykkänään.

No sen te olette totisesti ansainneet. Ehkä teillä on kuitenkin vielä aikaa sanoa GT:n lukijoille jotakin?

Av: Niin kauan, kun kuka tahansa kadunmies voi kiroilla vapaasti, kukaan meistä ei voi olla ylpeä itsestään!

Näinhän se on. Kiitos, paroni Alfred Mähönen!

GT | Boris Kielikieli

Lukijoilta

Sinä toisten kärsimyksestä nauttiva rikollinen

joka veit ainoan pyöräni Tupsukadun sex-shopin edestä joskus tässä syksyllä! Eikö sinulla ole omaa kulkuvälinettä, vai mistä on kohdallasi kyse, kun minulta riistit liikkumiskyvyn? Mistä minä, menopelitön veteraani, hankin rahat uuteen masiinaan? Miten pääsen Tupsukadun sex-shopin eteen myymään opiskelukirjojani? Häpeä! Jos sinulla on yhtään vastuuntuntoa, niin palautat sen, minkä otit, mielellään vielä puunattuna!

Missä kunniallisuus, täällä se ei ole

Ennen ei olleet nykyiset hinnat

Ennen ei olleet hinnat nykypäivänä: Kävin eilen torilla tarkoituksenani ostaa muutamia ulkomaisia omenoita. Kun tuli maksun aika, tuli nitroille tarvetta: 8,50 uutta rahaa! Muistan hyvin ajan, kun vastaava ostos maksoi kolme puupenniä! Päättäjät ovat tainneet unohtaa vanhan viisauden, jonka mukaan vanha raha tuvassa on parempi kuin markka arkun päällä. Miettikääpä sitä!

Kaiken tietävä Raspisaarelta

Oikaisu

Tässä taannoin Generaattorilehti Tämmösen kansitarinassa kerrottiin tutkimuksen julkaisseen dosentin nimeksi Uve-Hans Pikamies. Todellisuudessa hän on Uve-Hans Pikaanti. Pahoittelemme virhettä.

Toimitus

Tässä numerossa

Taas räjähdys Nurdekstanissa

Toimittajamme lohduton kuvaus aktivistien ja demokragenistien välisen sodan runtelemasta maasta.

Maailmalta »

Toimittaja esittelyssä

Aberdnienjyk Baklava

Olen Abe ja tykkään pitkistä kävelyistä merirosvolaivan lankulla. Voit lukea juttuni Kotimaa-sivulta.

Kotimaa »

Ajatus tähän hetkeen

Elämä on ajoittain se kaipaamamme rakkauden horisontti, ja kaiken lisäksi sitä ei koskaan ajattelisi. Keskity ja näet, miten juuri tämä päivä muuttuu.