Maanantai 22. kesäkuuta 2026
23. vuosikerta
Valikko
Lehti 23831772
");

Polttolinjalla

Vieraana Eversti Mähönen

Eversti Per Feebleham on ehdottomasti sitä mieltä, että rauhoittuminen on mennyt yhteiskunnassa liian pitkälle. Lehtemme kysyi everstin lyhyessä syvähaastattelussa, mitä pahaa siinä on.

PM: Minusta tuntuu, että maailmamme on muuttumassa kylmemmäksi. Nuorisokin vain rauhoittuu ja rauhoittuu; ja nyt on kuulemma kehitetty niin sanottu teleskooppiryypiskely, josta joku helvatan kahjo on kuulemma kehittämässä jopa olympialajia! Missä ovat sellaiset arvot kuin vanhustenpalvontahyväntekeväisyys.

Minä luin paljon ja söin pillereitä. Paljon pillereitä.
Per Feebleham

Mutta eikö jokaisella sitten ole oikeus rauhoittua?

PM: Ei minun silmieni edessä ainakaan. Minun nuoruudessani rauhoittuminen oli tuntematon asia tai sitten sitä tehtiin niin sanotusti Pottulassa, luvan kanssa.

Eikö rauhoittuminen edes tullut nuoren everstin mieleen takavuosina? Ei edes vähän?

PM: No olihan siinä toki melkoisesti salaista vetovoimaa, täytyy myöntää. Mutta minä luin paljon ja söin pillereitä. Paljon pillereitä. Juuri tätä nuorisolta nykyisin puuttuu: itsekuria! Ja tietysti pillereitä.

Mutta lyhyesti sanottuna rauhoittuminen on siis pelkästään pahasta?

PM: No ehkä se tarkkaan suunniteltuna puoltaa paikkaansa. Mutta en liiallisesti puhu liikoja, kun sanon, että kyllä rauhoittuminen pääsääntöisesti on luonnotonta.

Mutta mitäpä muuta kuuluu elämään silloin, kun ammattina on eversti?

PM: No eläkkeellähän tässä pian ollaan. Taitaa olla aika laittaa vanhustenpalvonta elämässä etusijalle ja unohtaa tämä helvatan everstihomma hattuhyllylle tykkänään.

No sen te olette totisesti ansainneet. Ehkä teillä on kuitenkin vielä aikaa sanoa GT:n lukijoille jotakin?

PM: Niin kauan, kun kuka tahansa kadunmies voi rauhoittua vapaasti, kukaan meistä ei pääse paratiisiin!

Näinhän se on. Kiitos, eversti Per Feebleham!

GT | Wilson Kotkakotka

Lukijoilta

Sinä vastuuton paskiainen

joka veit arvokkaan mopedini lähikaupan edestä joskus tässä syksyllä! Eikö sinulla ole omaa kulkuvälinettä, vai mistä on kohdallasi kyse, kun minulta riistit liikkumiskyvyn? Mistä minä, vääryyttä kärsinyt opiskelija, hankin rahat uuteen masiinaan? Miten pääsen lähikaupan eteen myymään opiskelukirjojani? Häpeä! Jos sinulla on yhtään kunnollisuutta, niin palautat sen, minkä otit, mielellään vielä puunattuna!

Missä vastuuntunto, missä ei

Ennen ei olleet nykyiset hinnat

Ennen ei olleet hinnat nykypäivänä: Kävin eilen supermarketissa tarkoituksenani ostaa muutamia ulkomaisia omenoita. Kun tuli maksun aika, sotaveteraanin veri kiehahti: 6,50 uutta rahaa! Muistan hyvin ajan, kun vastaava ostos maksoi noin kymmeneksen tuosta! Päättäjät ovat tainneet unohtaa vanhan viisauden, jonka mukaan vanha kulta kamarissa on parempi kuin kirnu navetassa. Miettikääpä sitä!

Reservin kersantti Hinkalosaarelta

Oikaisu

Eilisessä Generaattorilehti Tämmösen kansitarinassa kerrottiin tutkimuksen julkaisseen dosentin nimeksi Erik-Karl Teleskooppityö. Todellisuudessa hän on Erik-Karl Teleskooppihuumori. Pahoittelemme virhettä.

Toimitus

Tässä numerossa

Taas räjähdys Kararastanissa

Toimittajamme lohduton kuvaus fundamentalistien ja demolitiutistien välisen sodan runtelemasta maasta.

Maailmalta »

Toimittaja esittelyssä

Aberdnienjyk Baklava

Olen Abe ja tykkään pitkistä kävelyistä merirosvolaivan lankulla. Voit lukea juttuni Kotimaa-sivulta.

Kotimaa »

Ajatus tähän hetkeen

Juuri tämä päivä on usein se kaipaamamme kaiken uuden horisontti, ja kaiken lisäksi sitä ei olisi karvoihin katsominen. Anna virran viedä ja näet, miten tulevaisuus saa uutta voimaa.