Tiistai 23. kesäkuuta 2026
23. vuosikerta
Valikko
Lehti 23062026
");

Polttolinjalla

Vieraana Kapteeni Cashenberg

Kapteeni Klaus Cashenberg on ehdottomasti sitä mieltä, että juominen on mennyt yhteiskunnassa liian pitkälle. Lehtemme kysyi kapteenin lyhyessä syvähaastattelussa, mitä pahaa siinä on.

KC: Minusta tuntuu, että maailmamme on muuttumassa kylmemmäksi. Nuorisokin vain juo ja juo; ja nyt on kuulemma kehitetty niin sanottu jäädytysrauhoittuminen, josta joku viden hullu on kuulemma kehittämässä jopa olympialajia! Missä ovat sellaiset arvot kuin lukutaitoitsenäisyys.

Minä luin paljon ja söin pillereitä. Paljon pillereitä.
Klaus Cashenberg

Mutta eikö jokaisella sitten ole oikeus juoda?

KC: Ei minun silmieni edessä ainakaan. Minun nuoruudessani juominen oli tuntematon asia tai sitten sitä tehtiin niin sanotusti kiertoradalla, luvan kanssa.

Eikö juominen edes tullut nuoren kapteenin mieleen takavuosina? Ei edes vähän?

KC: No olihan siinä toki melkoisesti salaista himoittavaa, täytyy myöntää. Mutta minä luin paljon ja söin pillereitä. Paljon pillereitä. Juuri tätä nuorisolta nykyisin puuttuu: itsekuria! Ja tietysti pillereitä.

Mutta lyhyesti sanottuna juominen on siis pelkästään pahasta?

KC: No ehkä se tarkkaan suunniteltuna puoltaa paikkaansa. Mutta en liiallisesti puhu liikoja, kun sanon, että kyllä juominen pääsääntöisesti on luonnotonta.

Mutta mitäpä muuta kuuluu elämään silloin, kun ammattina on kapteeni?

KC: No eläkkeellähän tässä pian ollaan. Taitaa olla aika laittaa lukutaito elämässä etusijalle ja unohtaa tämä viden kapteenihomma hattuhyllylle tykkänään.

No sen te olette totisesti ansainneet. Ehkä teillä on kuitenkin vielä aikaa sanoa GT:n lukijoille jotakin?

KC: Niin kauan, kun kuka tahansa kadunmies voi juoda vapaasti, kukaan meistä ei pääse paratiisiin!

Näinhän se on. Kiitos, kapteeni Klaus Cashenberg!

GT | Anton Velmuvelmu

Lukijoilta

Sinä vastuuton nälviäinen

joka veit kullatun rollaattorini museon edestä tässä taannoin! Eikö sinulla ole aikaa käydä terapiassa, vai mistä on kohdallasi kyse, kun pitää tuommoista mennä tekemään? Mistä minä, vääryyttä kärsinyt matkamies maan, hankin rahat uuteen masiinaan? Miten pääsen museon eteen myymään lastenvaatteita? Häpeä! Jos sinulla on yhtään kunnollisuutta, niin palautat sen, minkä otit, mielellään vielä toisen samanlaisen kanssa!

Missä säädyllisyys, jäi paha mieli

Korkeita ovat nykyiset hinnat

Korkeita ovat hinnat nykypäivänä: Kävin eilen naapurissa tarkoituksenani ostaa kassillinen perunoita. Kun tuli maksun aika, sotaveteraanin veri kiehahti: 9,50 uutta rahaa! Muistan hyvin ajan, kun vastaava ostos oli veteraanille ilmainen! Päättäjät ovat tainneet unohtaa vanhan viisauden, jonka mukaan vanha kulta tuvassa on parempi kuin kirnu navetassa. Miettikääpä sitä!

Elämänkokemusta Virsumäeltä


Warning: Undefined array key "etuliite" in /home/koodivis/public_html/anttihuttunen.fi/tammone/funktiot.php on line 41

Warning: Undefined array key "teko" in /home/koodivis/public_html/anttihuttunen.fi/tammone/funktiot.php on line 41

Oikaisu

Kuunvaihteessa Generaattorilehti Tämmösen Polttolinjalla-palstalla annettiin ymmärtää totuuden vastaisesti, että olisi nousemassa olympialajiksi. Näin ei kuitenkaan ole. Pahoittelemme virhettä.

Toimitus

Tässä numerossa

Taas räjähdys Mehrastaniassa

Toimittajamme lohduton kuvaus kommunistien ja huligatistien välisen sodan runtelemasta maasta.

Maailmalta »

Toimittaja esittelyssä

Aberdnienjyk Baklava

Olen Abe ja tykkään pitkistä kävelyistä merirosvolaivan lankulla. Voit lukea juttuni Kotimaa-sivulta.

Kotimaa »

Lausahdus aamukahvin lomaan

Maailma ympärilläsi on joskus se kaipaamamme pelon majakka, joskaan sitä ei olisi karvoihin katsominen. Tartu siihen ja näet, miten elämä sähköistyy.