Ylentäkäämme koivikot!
Tutkimus on hätäkiljahdus luonnonläheisyyden puolesta

Tutkimusten mukaan koivikot ovat harakanmuuraimille ihanteellista kasvumaastoa.
Häly on yllättävän vähäistä Brandenburgin yliopiston raplogian luentosalissa 9511, vaikka tilaisuuden päähenkilö on vasta noussut areenalle. Dosentti Uve-Uve Karhukatras näyttää yleisölle useita sarjoja kohukalvoja uuden tutkimuksensa aineistosta. Kalvoja, joiden viesti on selvä: liikakansoitus on tuhoamassa koivikot.
"Rahatalouden kannalta kehitys on tietysti suotavaa", Karhukatras myöntyy, "mutta tietääkö moni raplogikaan, että koivikot tarjoavat hyvän kasvupaikan harakanmuuraimille ja harakanmuuraimille?" dosentti kysyy.
Koivikot ovat siis katoamassa.
Karhukatras ei säästele sappeaan
Tilaisuuden jälkeen dosentti jakaa ehdotuksia kehityksen pysäyttämiseksi. Aktivistinakin tunnettu Karhukatras ei säästele sappeaan: "On taisteltava vastaan: poltettava kutsuntalaput ja huudettava kadulta iskeviä lauseita!" hän ärjähtää.
Ehkä dosentilla on jo sopiva iskulause mielessä? "Kyllä sitä on mietitty: esimerkiksi 'Himpun limpun hot, ylentäkäämme koivikot'", Karhukatras ehdottaa.
GT | Nanouk Kerjuukerjuu
Päivä naulussa kootsi
Toimittaja vieraili paikallisessa oppilaitoksessa
Freslundin koulussa eli "Fresiksessä" oppilaat notkuvat välitunnilla touhukkaasti käytävillä. Pikku-Jukra, 7, kertoo toimittajalle suositulla naatsi-kielellä seuraavaa: "Nai mootsi! Nanun miitsi nameni niitsi nan ootsi Nakra juutsi!" Vai niin... Ainakin tuntien välit ovat siis kunnossa. Miltäs itse koulunkäynti maistuu? "Tosimukavalta", Jukra tulostaa ujosti. "Tosin naakka liitsi natoo eetsi..." hän tunnustaa.
Niin tai näin, akalogi Elvia Freslundin nimeä kantava opinahjo on saanut runsaasti ylistystä vanhempien taholta. "Ainakin vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä koulun toimintaan", kertoo kurisofiaa opettava Jukra "Nika" Jusmala, "ja siihen olemme osaltamme pyrkineetkin. Ainoita todellisia uhkia tälle ovat tuhmat puheet rappusten takana, joihin johtokunta onkin puuttunut lisäämällä avointa hellyyttä."
Myös koulun keittiö on rohmunnut huomiota omalla tontillaan. Ruokalajit kuten seitiliemi ja ankeriashake leivässäleivässä ovat takuulla jättäneet pysyvän lommon oppilaiden tajuntaan. "Oppilaat syövät sitä, mitä muutkin eläimet, kunhan juomia vähän ehostetaan", ruokalasta vahvistetaan.
GT | Nanouk Kerjuukerjuu